måndag 7 maj 2012

Där satt den!!

Var lite fiskesugen men tyvärr passade det inte ihop med de övriga idioternas scheman. Funderade på vad jag skulle fiska denna lördagseftermiddag. Var lite sugen på att testa havsöring då gäddorna antagligen inte kommit ut till mitt favoritställe än. I o f sig går det öring där också. Jaja körde till ett ställe där jag bara fiskat en gång tidigare men Micke var där för ett tag sedan och hade följe. Det var ett väldans lågvatten men botten såg grym ut!! Jesus amalia vilken öringbotten, kändes som man när som helst skulle ha följe.

Vinden låg på riktigt bra med västliga vindar, bra rörelse i vattnet. När jag stod där på klippan så gled tankarna iväg till Judas Pålsson och Palle Iskariots som inte var med. Hyfsat bitter efter att ständigt bli hånad var jag ute efter en silverblank för attt täppa till truten på Palle och Micke. Micke skulle ju fatta i alla fall men han den där rookien skulle inte fattat något...vadå öring...jag fick minsann 4 st 1 kilos gäddor sist, det är mer än en silvertorped. För att visa Palle vad vi menar så visar jag här en öring tagen när jag hade hår på skallen.

Tillbaka till fisket. Står där och är bitter som sagt och skickar iväg gladsaxen som borrar sig genom vinden. Efter tio minuter så jävlar i smäller det på och det bara blänker till tio meter ut i vågorna. YEEEESSS där sitter en riktigt fin öring for det genom huvudet. Kände ju att jag krokade den så bra. Det dröjer ungefär 3, 7 sekunder innan pulsen gick ner. Gäddjävlen hade visat buken och mot solens strålar så fick den mig att hoppas. Efter 4,6 sekunder så kommer tanken ...-satan nu ryker gladsaxen...Nåja gladsaxen ligger där nere i asken och gäddan togs in snabbt. Blev någon timmes fiske till på platsen innan jag gav upp för dagen. 

Gäddan hade ok storlek, försökte mäta på mitt tio fots spö och fick det till knappt 85 cm. 

När nästa fisketur blir av vet jag inte men någon tur till helgen blir det säkert. Vi har fått in många frågor till bloggen och jag ska försöka få tag på Micke för att få svar på några av frågorna.

Vi kan ta en fråga redan nu som kommit in från Anders Bohlin, Karlskrona. 

-Hej bloggen, först och främst vill jag tacka för en väldigt bra och informativ blogg. Jag lär mig nya saker varje gång jag läser bloggen och uppskattade verkligen inlägget om försäsongsträning i snön. Men nu till min fråga. Hur fortsätter man hålla formen under säsongen? 

-Hej Anders! Väldigt kul att du tycker om bloggen och uppskattar de tipsen vi ger. Vi försöker alltid på ett seriöst sätt lägga fram tips och berätta om vårat fiske. Kul att du tyckte om försäsongstipsen på jerkfiske, det låg mycket mycket arbete bakom det inlägget. Nu till hur man håller formen under säsong. Man köper (om man inte har innan) en lite barnpool. Fyll på med vatten och ställ sedan ut något som markerar olika avstånd till poolen, man kan börja på 4 meter. Sätt 3 kast i rad i poolen innan man får gå vidare till nästa nivå som kan vara 6 meter och kör samma sak där. Ett tips är att ta bort krokarna innan. 

Har man katt så kan man kasta ut och locka katten till hugg, givetvis utan krok. Ja du Anders jag hoppas att du är nöjd med svaret och det kommer mer av dina frågor som Micke får svara på. 

Fortsätt skicka in frågor till bradrag.se@hotmail.se

Ha det bra och kom ihåg, ett mothugg kan aldrig vara för hårt, bara för snabbt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar