söndag 5 maj 2013

Fiske 4/5

Testade igår eftermiddag på lite öring igen. Började på samma ställe som jag hade öring på sist, en bit utanför lekvikarna. Hade direkt några gäddor som jag fick kroka av. Den ena var det bra kraft i fast det var en relativ liten gädda på ca 2,5kg. Faktum är att det är bra mycket roligare att dra gädda på spinnspö eller flugspö än med jerkspöt. Blir lite mer fight med de mjukare spöna på mindre fisk. Nåja nu var det inte gädda jag var ute efter utan öring. Men gäddan är en kul bonusfisk som piggar upp fisket lite.

Efter en någon timme ute så ringer bror min och vill bli upphämtad. In till en brygga i byn och när jag ror de sista meterna så ser jag två gäddor som leker på grunt vatten. Jag ror med åran mitt ovanför dom och dom bryr sig inte den minsta. Kunde nog håvat dom om jag velat. Nåja, ut till samma ställe igen men tyvärr visar sig inga öringar denna dagen. Dock ramlar det på lite gäddor, 7 st för mig och 2 st för min bror. Vi hade några st till på men som släppte. Som sagt de är ett kul tidsfördriv under jakten på öring.

Har aldrig sett så många båtar med fiskare som igår. Helt otroligt, det kom båtar i ett och gled in i gäddvikarna. Kunde vara 3-4 båtar i samma lilla vik. Såg en dåre som la sig 100 meter innanför en båt som var på väg att driva längre in i en stor vik längs en kant. Viken var stor men båten sist in skulle bara tränga sig in i drivbåtens linje. Finns det inget hyffs på sjön? Vi får nog räkna med att det blir trängre och trängre i skärgården närmsta åren. Det finns ju fiskecamper och många kör ner till Karlskrona och lägger en helg här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar