måndag 13 maj 2013

Fiske 12/5

Idag drog jag ut själv tidigt. Tänkte jag skulle testa lite nya ställen. Har länge varit sugen på ett speciellt ställe på sydsidan av ett par småöar och det infriade alla förväntningar. Fina bottnar för gädda och vissa partier såg grymma ut för öring. Micke kommer hålla med mig när han ser detta på plats. Varierande djup och undervattensvikar....jaja vet ej hur jag ska beskriva det bättre...lugnpartier mellan två rev som går ut. Perfekt för att glida in med båten och kasta längs reven och stenarna. Idag körde jag nästan enbart med fluga, får ta tillvara på de tillfällena när man är själv i båten.


Nåja, drog 5-6 gäddor rätt snabbt men sen var det tvärstopp under en tid. Såg många gäddor som istället för att hugga bara följde efter. Samma visa hela tiden, de kom och simmade väldigt nära flugan och bara puttade på den. Hyfsat frustrerande...Tidigt på morgonen var det väldigt lugnt vatten och då högg det friskt men så fort det började blåsa upp lite och sjön blev som på bilden ovan så slutade det hugga och de följde bara efter. Märkligt, kanske var huggperioden över för annars brukar ju det behövas lite aktivitet på vattnet för att få lite bättre fiske.


I stort sett alla gäddor jag fick under dagen tog på en grön flashfluga. Sammanlagt blev det 9 gäddor avkrokade och 3 tappade. Tog även ett par kast med spinnspöt på vägen hem men idag blev det bara en borre. Ska återkomma lite senare under våren med lite riktat abborrfiske. Kan även meddela att jag såg de första näbbgäddorna för denna våren. Kanske blir det en kväll med flugspöt i klass 5-6 och lite småflugor för att ta några näbbisar.

På tisdag blir det en tur med superstjärnan i Hasselstad BK Olof Lindqvist. Någon som vill ha en autograf så lämna en kommentar i fältet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar