söndag 21 april 2013

sjösättningen senarelagd igen

Lördagen kom och det var dagen med stort D, sjösättningsdags.
Körde och hämtade båten på jobbet och vidare hem för att slänga i batteri och bränsletank.

Väl hemma passar jag på att koppla på lite vatten för att se så motorn startar och går som den ska och visst gör den det. MEN när jag testar tilten så händer det ingenting. Lyfter på kåpan och hör hur det klickar i reläet som styr tilten så så läng är allt ok. Kollar lite på nätet och får massa olika förslag som kan vara orsaken till mitt problem. Tyvärr lyckas jag inte lösa problemet utan nu är det bokat för besök hos 1852 på måndag. Känns väldigt bittert när man har lagt tid på att fixa o dona med båten och särskilt när man har fått skjuta på sjösättningen ett par gånger tidigare oxå.

Helgens räddare blev Jeppe som erbjöd mig en trösttur i hans speedboat under söndagseftermiddagen.
Taggade till  1000 gav vi oss iväg från Nättrabyån och Jeppe hade en färdig plan för vart vi skulle blöta dragen. Glasklart i vattnet och dessutom har vattennivån stigit under helgen.

Efter ett par kast bytte jag till en bandit mini och ganska snart hade jag följe. 
Nästa kast vevade jag något långsammare och ganska snabbt kunde jag ropa "Fish on" till Jeppe.
Han var snabb och skulle upp med kameran men innan dess han 500 gr gäddan släppa och det stod fortfarande 0-0 i båten.

Vi bytte plats och vi såg flera gäddor fly undan båten när vi gled fram i vikarna.

På näst sista stoppet så fick jag än en gång ropa "Fish on" till Jeppe och denna gången fick gäddan följa med hela vägen in till båten och jag tog ledningen med 1-0. Storleken har ingen betydelse i sådana sammanhang när man helt plötsligt har gett sin fiskekamrat det fina namnet fiskefi**a.

Bort till sista viken och man kunde känna hur paniken började komma hos Jeppe, men där fanns ingen huggsugen gädda där heller.
Så Jeppe fick ta med sig det berömda namnet  hem till nästa runda.

Jag lyfter på hatten Jeppe och tackar för att du låter mig ge dig namnet i din egna båt i dina egna fiskevatten.

Imorgon hoppas jag få domen på hur pass jag behöver öppna plånboken för att få i båten i havet fullt fungerade.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar