lördag 17 mars 2012

fantastiskt fiske

Styvt 3 timmar på havet och 16 invevade gäddor senare är det dags att försöka sammanfatta en gäddextravaganza utöver dess like.
Knappt hade vi hunnit fram till dagens första destination innan det ryckte till i spötoppen på mitt spö, Pålle och praktikanten Johan kände pressen och jag tror att vattentempen steg med 1 grad inom dom närmsta minutrarna. Mycket kontakt med gäddor och att ha vassa krokar på dragen skulle visa sig vara behövligt.
Efter att ha fiskat av första stället och alla tre hade haft gäddkontakt beslutade jag som skeppare att det var dags att prova nya vatten. Även nästa ställe visade upp gäddfiskets bästa sidor (om än smågäddor).

På vägen hemåt ställdes frågan om ett helt nytt för oss ofiskat ställe och vi vände skutan mot utsagd destination.

Nya fiskevatten, skulle det finnas något här inne?
Tång, sjögräs, stenar och dy, fundersamt gled vi sakta fram över för oss orörda vatten.
Plötsligt ett glädjetjut ifrån fören, Johan har kontakt med gädda, och plötsligt så kommer den ena juniorgäddan efter den andra fram.

Vinden och strömmarna förde oss på ett bra sätt över dessa vatten och plötsligt när jag tappar fokus så säger det pang och dagens största madame kliver på. Strax över 4 kg.
Tar en titt på min garmin och ser att det är näst intill optimal temp i förhållande till djupet och mycket riktigt det är nu det börjar. Plötsligt är vi uppe i 9 gäddor och vi börjar undra om vi ska nå 10 gäddor innan dagens fiske är slut. 7 gäddor till klev på under nästkommande 45 minuter.

Team bradrag.se bryr sig inte om vem som får flest fiskar så länge alla får, och idag fick samtliga ett par trevliga duster med gäddorna.

För ren information och utan att på något sätt trycka ner någon blev resultatet för dagen enligt följande

Palle 6
Johan (praktikant) 6
Pålle 4

Vi kommer att behöva ta tunga beslut i gällande laguppställningen i sommar, då man sällan ändrar på ett vinnande lag. Jeppe som det är just nu så är du och nr 77 i samma situation.

Men vi får ha med dig ut nästa gång så är det upp till bevis.



7 kommentarer:

  1. Nja jag känner mig rätt ohotad....däremot är jag orolig över hur Pålle har konserverat formern över vintern. Har kallats värre saker än nr77.

    SvaraRadera
  2. Jerkrfiske idag, inte min grej. Jag kommer likt den finska skarprättaren bli bättre och bättre desto mer säsongen går över till transparent. Vem fan som helst kan väl ryckfiska, borde vara förbjudet!

    SvaraRadera
  3. Pålle.....tog du någon utan att rycka:-)? Jag som praktikant fick ju vara som en dålig far för dig och förse dig med jerkgrejor för det skulle bli nått B-)!

    SvaraRadera
  4. Ja vem fan som helst kan ryckfiska tom jag, finns många års träning i nättrabyån när iden strömmade upp!

    SvaraRadera
  5. Bra Micke. Man har tyvärr ryckt så mycket id genom åren så det där med jerkfiske sitter i ryggen likt plåtbitarna på iden. Våra gammelmodiga saker kommer till sin rätt efter leken...

    SvaraRadera
  6. Men det blev ju inget med kattleksaken, så det här med att rycka för ryckandet skull håller ju inte. Jag såg inte när du provade med bara sänke & tre krokar på tal om rispfiske i n-by ån.

    SvaraRadera
  7. Hemmagjorda drag i slöjden blev det många på nättrabyskolan. Mycket tyngd var viktigt...usch

    SvaraRadera