onsdag 3 juli 2013

Stolt som en tupp!

Medan Palle och Jeppe avlöser varandra i olika exotiska fisketurer har jag tappat en del av fiskesuget. I alla fall det som berör gäddfiske och för att hitta tillbaka till gammal storform har jag istället börja lotsa in min femårige son Leon på fiskets ädla bana.

Att häromveckan blivit utsett till årets guldtoffel var hedrande men inte riktigt överensstämmande med verkligheten. För ska sanningen fram är det istället en genialisk plan som just nu sätts i verket. Jag har redan fått in Leon på hockeyns bana och lyckas jag nu lika bra med fisket kan jag se framemot  10-15 år då jag "offrar" mig och tar med min son när jag ska iväg på dessa aktiviteter. Ingen mor kan väl neka sin son att få utöva sin hobby och då dessutom med sin far. Smart va;)

Nu tillbaka till det väsentliga, fisket.

Leon har fått testa på att meta i både hav, åar och insjöar med varierande framgång så igår bestämde jag att det var dags för nästa steg på fisketrappan, regnbågsfiske.

Medan solen så sakteliga började klättra upp över trädtopparna anlände jag och Leon till två dimsvepta dammar där han nu skulle få lära sig den ädla konsten att fiska laxartad fisk för första gången.

Mina förhoppningar var inte höga då detta fisket brukar djupdyka i takt med att termometerns kvicksilver skjuter i höjden. Därför kom det första hugget som en överraskning och när jag lite senare krokade av min första båge steg också hoppet om att Leon skulle få känna på lite kamp. Och det tog inte mer än tio minuter innan han skrek för full hals, JAG HAR FISK. Med lite instruktioner kunde han drilla in denna knappt kilostora första regnbåge. En stor stund för både far och son!

Det blev ytterligare tre bågar för min del och dagen avslutades sedan på bästa sätt då vi grillade Leons båge och avnjöt denna tillsammans med resten av familjen och Leons fiskehistoria som jag kan tänka mig kommer gå på repeat de närmsta dagarna.

// Pålle

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar