måndag 29 juli 2013

1 slagverkare och 2 hockeymålvakter

Äntligen söndag och lite fiske igen.

redan förra säsongen fick jag förfrågan från en av mina kollegor i KHK´s ungdomsstyrelse om inte han kunde få följa med ut och fiska.
Inte för än nu lyckades vi få till en tur. Vi bestämde att vi skulle åka ut runt lunch och så fick vi se vart skutan tog oss. Förmiddagen började som vilken söndag som helst med helt ok väder och vindarna var oxå skapliga. Strax innan lunch började det mullra och oron över att det inte skulle bli nån fisketur på grund av åska var stor. 

Trots allt så lugnade det ner sig lite och jag åkte iväg för att hämta Anders Nilsson (slagverkare i marinens musikkår och ordförande i KHK´s ungdomsråd) och Kevin Nilsson (duktig målvakt i KHK´s team 99 och medlem i Karlskrona FiskeTeam).

Pressen var stor på mig att kunna leverera bra fiskevatten och bevisa att jag är bra på både flytande vatten och på fruset vatten (mv-tränare i KHK´s ungdomssektion).
Jag blev lite besviken när vi kom ut till båten och havet var grönare än gräsmattorna är nu på grund av all algblomning. 
Då jag inte har fiskat med dessa grabbar innan och Kevin är en av deltagarna i Karlskrona Fiske Team så började vi med Dahlgrengrynnan som alltid brukar leverera men där var ingen hemma.

Vi begav oss lite längre ut i skärgården och vattnet blev lite klarare och tempen sjönk någon grad men inte hjälpte det.

För att inte bli helt idiotförklarad ändrade vi taktik och åkte till ett ställe som jag nyligen har upptäck och som har levererat bra vid dom senaste besöken (sist ca 15 gäddor) och äntligen började dom visa sig.
Några följen och några misslyckade utfall innan jag lyckas veva in första pinnen.
Anders har ett par i hyfsad storlek som följer med hela vägen in till båten utan att vilja nypa till på betet.
Hela grynnan ska fiskas av och efter första förflyttningen så missar en gädda Anders drag men Kevin är snabb med att kasta på samma ställe och lyckas kroka sin första för dagen.
Tyvärr sväljer den hela betet så den hamnar på svärföräldrarnas middagsbord.

Efter gädda nr 2 verkar alla vara som bortblåsta och vi väljer att åka längre in i skärgården och nu ser jag på Anders och Kevins blickar att dom verkligen undrar hur jag tänker.

Efter inte allt för många kast och en hel del hockeysnack så kliver det upp en gädda och fullkomligt krossar Kevins söderjigg och efter lite kamp kan den plockas in i båten och vågen noterar 4,5 kg, glädjen kan man inte missta sig på och fotografering är givetvis ett måste.

Tiden går alltid extra fort när man har trevligt och det kan vi nog skriva under på alla tre att vi hade.
tyvärr blev det inte fler än 3 gäddor för dagen.
Vi hade dock ett par som vi tappade och många fina följen fram till båten så vi vet vart vi ska fortsätta och leta efter dom.

Nedräkningen för semester är påbörjad och givetvis hoppas jag kunna komma ut mer än bara söndagar 

tack Anders och Kevin för en trevlig tur, nästa gång lovar jag fler gäddor än tre

lika grym målis som gäddfiskare



Kevin och hans fiskepolare kan ni följa på https://www.facebook.com/karlskrona.fisketeam?fref=ts

Just det jag glömde säga hur det hela slutade

Kevin 2 
Palle 1
Anders 0

2 kommentarer:

  1. Trevlig fbsida. Kul med ungdomar som fiskar och vårdar fisket.

    SvaraRadera
  2. Brukar se dom ute när jag är ute. Det dom bör lära sig är dock att man inte glider in på samma skär som andra fiskar vid. Annars är det nog kanonkillar alla!

    SvaraRadera