lördag 13 juli 2013

Bra fiske

Tidigt på tisdagsmorgonen väckte jag sonen.  Han skulle få följa med ut på sin första riktiga gäddtur.  Hoppades verkligen att han skulle få i alla fall ett par gäddor. Jag riktade in mig på smågäddor då det idag var viktigt att det knyckte i hans spö och inte hur tungt det var i andra ändan. Körde ut till beprövade ställen rakt söder om Nättraby.

Det började bra och vi hade flera hugg och efter några minuter hade han första gäddan inne. Första betet jag hängde på hans haspelutrustning var en klassisk Hi-Lo vobbler i ljusgrön färg. Jag sätter på en liten buster i papegojfärg och börjar dra gäddor. Han vill givetvis ha den på sitt spö och en sån liten passar utmärkt att kasta med och veva in utan att jerka med ett vanligt haspel/spinnspö.

Vi byter lite platser i området och får någon gädda här och där. Vid sista stoppet innan vi ska flytta oss lite längre så får jag ett bra hugg.  Gäddan går i sidled och efter någon minut kommer den in mot båten.  Den kommer djupt och gör en grym rusning ner under båten,  ner med spöt i vattnet men tyvärr släpper den. Fick aldrig se den och sonen undrade varför det kom fula ord ur pappas mun...

Det började närma sig hemfärd och grabben pekade ut ett ställe han ville testa på sydsidan av Rollsö.  Vi fick ett par till och han hade nu landat 6 st gäddor och jag hade 9 st.  Vi var mycket nöjda, det hade varit bra action hela tiden med följen, hugg och även några tappade.

Vi hade en halvtimme kvar till ett litet stopp till... Oj vilket fiske det blev på sista stället.  Melle fick 4 st och jag 5. Vi hade hugg och följen på i stort sätt varje kast. Motvilligt fick vi glida hemåt,  vi hade nog gärna tagit en halvtimme till där. Nedan två jerkar var mest framgångsrika denna dag.




 En mycket nöjd pappa och en stolt son gled hemåt nättrabyån.  Jag var enormt nöjd med vår första gäddtur ihop. 24 gäddor varav Melle fick 10. Han var som en pinne. Undrar när jag ska berätta att det finns andra dagar också,  de som blir bomturer...

Edit: Några dagar senare var vi ute på en ö och på vägen hem tog vi några
 kast.  Då fick dottern sina första gäddor!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar