söndag 14 juli 2013

14/7 Hela havet stormar

Äntligen lite fiske igen.
Söndagarna börjar bli en stående dag för fiske.
Ingen av dom ordinarie lagmedlemmarna kunde följa utan Bob var snabbast med att tacka ja.

Vi smet iväg vid 17:30 med förhoppningar om att det skulle ha lugnat ner sig lite på havet.
Målet var fiske utmed Aspö och vi styrde skutan ditåt. Vi hann knappt runda dom små öarna utanför min båtplats innan vi förstod att det skulle bli en tuff resa. Nu är jag nog 2 cm kortare och får för tillfället sitta på en simring. En sjuk sjö som gjorde att vi hoppade fram med båten och slog i stenhårt mellan vågorna.
Det var bestämt att vi skulle bara ut till Aspö....

Väl framme känner vi oss rätt förvirrade och undrar vad tusan vi håller på med.
Efter ett par snabba kast bestämmer vi oss för att försöka hitta lite lugnar vatten och Getskär blir nästa stopp. Här börjar det hända saker och jag plockar in 2 st 2kg gäddor på min Real Eel och Bob byter drag betydligt oftare än vad jag brukar göra för att hitta vad som skall fungera för honom.
Vi väljer att testa östsidan och äntligen får Bob lite kontakt med gäddor han oxå.
Men har svårt att få dom till att fastna.

Då det inte verkade finnas fler gäddor hemma begav vi oss vidare och gjorde ett tappert försök i ett av skärgårdens blåsigaste fiskeställen och för dagen gick det inte över huvud taget att fiska där.

På väg till nästa ställe ser vi att det redan står folk där och då vi har hela östersjön att fiska i vill vi inte göra som vissa idioter o ställa oss precis vid sidan om, utan vi fick ta till plan B.
Och nu i efterhand skulle jag vilja tacka den fiskaren som stod vid denna platsen.
Annars hade vi aldrig kommit till plan B.

Ett ställe som har nämnts många gånger men som aldrig har levererat mer än någon liten pinnagädda.

Bob får äntligen ropa fish on och får med en gädda in till båten och han kan räkna hem sin första fångade gädda. Vi driver av västsidan av viken och några kultingar i 2-kilosklassen krokas av.

Mitt i viken finns en grynna och vi väljer att driva av över denna.
Medans vi börjar kasta ut säger Bob att han tror att det snart kommer att smälla på något större.
Knappt hinner dom orden avslutas innan jag känner ett kraftigt hugg, visst är det något större än det vi brukar få och jag sliter upp mobilen för att försöka filma samtidigt som jag drillar in fisken.
Inte förrän den är vid båten så förstår vi att jag har tagit en hyfsad gris och Bobs kommentar är ett faktum.
Ca 5 kg och glädjeruset är så att man kan ta på det.
2 kast senare smäller det på igen och denna gången känns det först som att det är något litet mesigt som har klivit på. 
Men efter en kort stunds drillande tar det tvärstopp och spolen vill inte dra in någon lina.
När jag äntligen får in den till båten ser vi att den är ännu större än den förra och fångstpåsen åker fram.

Vågen säger 7,08 men påsen väger 200 gr så 6,8 och säsongsbästa är noterat.
ÄNTLIGEN en gris som är värd att fotas, det var länge sedan det togs 2 gäddor i båten som tillsammans väger närmare 12 kg. Oftast har det varit 14 gäddor som har totalt vägt 12 kg :)

Än en gång är det min silverblanka The Duke som levererar.

Nu får det inte dröja till nästa helg innan det blir fiske igen för nu har jag fått blodad tand på allvar.

 


6,8kg och säsongsbästa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar