fredag 10 maj 2013

Fiske och intressanta siffror 9/5

Körde ut väldigt tidigt för att se om det fanns några öringar hemma. Helt lugnt och skönt när jag gled ur Nättrabyån.

Hade både flugspö och spinnspöt med mig, även en håv om jag skulle lyckas kroka någon öring. Den ska inte tappas p g a lathet för att jag inte orkade ta med håv i alla fall.

Joppe och Palle skulle köra ut ett par timmar senare med Joppes båt för gäddfiske. På vägen ut så låg det en del nät och jag såg en person som vittjade dessa. Nyfiken på vad han var ute efter så körde jag fram och blev kvar där ett tag i ett trevligt samtal. Det var abborre var han ute efter. Min första tanke var, lycka till. Har knappt sett en abborre i innerskärgården på 15 år men han visade upp några präktiga exemplar. Han bedrev även jakt på skarv som han sedan plockade ur, kollade innehåll och rapporterade till något institut. Detta hade han gjort sedan 2009 om jag förstod saken rätt. Nu ska vi se om vi får siffrorna rätt...På dessa skarvar han sköt och dess innehåll har man räknat ut att skarven har ätit 95 ton gädda, 106 ton abborre och 15 ton ål i Karlskrona skärgård. Han menar på att inom ett par år kommer fiskebeståndet öka väldigt i Karlskrona skärgård.


Fortsatte min färd ut till de förmodade öringlokalerna. Väl där så började jag med spinnspöt och ett liten silver/svart sked. Det ända jag såg som kan varit öring var ett vak 5 meter från båten. Hyfsat gick pulsen upp men det ville sig inte. Körde mest med flugspö och flugor i 5-7 cm storleken och hade någon misstänkt dragning. Det fanns även en del gädda i området så det var väl inte omöjligt att en sådan dragit lite i flugmaterialet. Fick rätt många gäddor under förmiddagen, har inte exakt koll men tvåsiffrigt var det.


Blandade djup, stenar, sand och tång...


Hade nog ett tiotal hugg som jag inte lyckades kroka. Anledningen tror jag är att gäddan gick fram och puffade på flugorna och då bara drog till i flugmaterialet. Hade nog en 3-4 gäddor som jag såg som bara simmade efter och puffade på flugan utan att ens öppna munnen.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar