söndag 30 juni 2013

efter regn kommer solsken

Efter ett misslyckat försök att få med mig någon ut i fredags, lyckades jag få med mig Bob ut idag.
Vaknade och insåg ganska snabbt att vädret inte var det allra bästa för att ge sig ut på havet.

Men skam den som ger sig, Bob kom och hämtade mig och vi begav oss mot min båt.
Väl framme så stod svärfar vid bryggan och kommenterade vårt beslut om att ge oss ut o fiska.
Dessutom undrade han vad vi skulle med en grill till. Det kommer att komma in ännu mer regn och vinden ska ta i ännu mer.

Men inget stoppade oss, första målet blev området runt Möcklöbron för att kanske kunna hitta något ställe som gav lite lä men ändå bra syresatta gäddvatten. Vinden låg i så det var svårt för dyplätten att fastna och ganska snart bestämde vi oss för ett stopp på Brofästet (sveriges bästa rastplats) för en kopp kaffe och en kik i fiskebutiken som finns där. Bob köpte en real eel som jag kommer att återkomma till.

Efter en värmande kopp kaffe och lite morotskaka (ca 1 timme senare) begav vi oss ut i båten igen.
Vi hade nog gett upp hoppet båda två och började slöfiska lite på nordöstra sidan av Möcklöbron och snart kunde jag dra lite på smilbanden och dagens första gädda vevades in till båten. Ingen gris men dock en gädda. Detta tände hoppet och vi begav oss mot dom ställen som vi hade tänkt ifrån början. Kraftigt regn och ihållande syd sydvästlig vind som gav vitingar på havet gjorde inte fisket lättare, men plötsligt så började det o kliva på den ena gäddan efter den andra. Bob fick genast valuta för pengarna och hans real eel levereade ganska bra. Plötsligt var det bara slamsor kvar av jiggen och tyvärr fick vi aldrig se monstret som mumsade på den. Vid ett tillfälle klev det på gädda på våra drag samtidigt och vi kunde bocka av en dubbeldrillning.

Den grova sjön och hårda vinden gjorde oss hungriga och vi klev i land på en ö där det fanns lite läsida och grillen tändes. Några korvar senare begav vi oss ut på det blöta igen. Vi hade spanat in lite nya spännande platser på sjökortet och järnspikars vad dessa platserna levererade. Gädda efter gädda vevades in, tyvärr inga längre madamer men ack så pigga och ganska grova.

efter ca 4 timmars fiske kunde vi räkna ihop till 30-talet fångade gäddor, ett och annat fint följe in till båten och en knippe som vi tappade. Känns som att man tror att sommarfisket inte ska vara så bra som det verkligen kan vara i Karlskronas skärgård.

På grund av det taskiga vädret blev det svårt att dokumentera våra fångster men vi ser fram emot att snart få komma ut igen och prova ytterligare nya spännande fiskeplatser.

Hoppas givetvis på att guldtoffeln snart ska vakna till liv och vill följa med ut o dra lite gäddor.

Med 5 veckor kvar till semestern känns det svårt att hitta bra tillfällen till fiske men förhoppningarna är att kunna komma ut en gång i veckan i alla fall.
Finns inget mer rogivande och bättre sätt att rensa tankarna på än att åka ut o leta krokodiler.

Gäddstaun har annonserat för ytterligare en tävling och den kommer att gå av stapeln den 27 juli.
Ska bli spännande att följa denna tävling, tyvärr har jag ingen möjlighet att själv kunna vara med så jag önskar deltagande lag ett riktigt skitfiske. Riktigt bra initiativ och jag gillar att man håller nere antalet tävlande lag. Hoppas givetvis på att kunna vara med på någon tävling fram över.

Karlskrona FiskeTeam spånar på en tävling mot oss och jag ser fram emot en inbjudan.
Riktigt duktiga grabbar som har lyckats knyta till sig sponsorer och kan själva bestämma utseende och färger på sina jerkbaits.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar