tisdag 8 maj 2012

Läsarfrågor!

Vi har många frågor från läsare och tittare. Vi hinner tyvärr inte ta upp alla men jag har valt ut några i högen. Som svarare väljer vi gruppäldsten Mikael Pålsson.

1. Hej och tack för en trevlig blogg. Har lite problem med att läsa fisket och se vilka platser som är bra. Finns det några grundregler jag kan följa? M v h Anders Bohlin Sturkö
Det finns några bra regler för att läsa ett vatten. Tänker inte avslöja alla då jag ser fisket som en tävling på liv och död. Nr1 är att tänka som en fisk, testa nästa gång du ligger och steker på stumholmen och hoppar i vattnet för att svalka dig. Dyk ner till botten och studera växtlighet, struktur och djuphålor. När du gjort detta på tillräckligt många olika platser lär du dig att se botten även ovan vattnet.
Det viktigaste tipset här är ändå att ha ett riktigt Höököga om man vill få napp av de riktigt stora fula fiskarna!

2. Vilka vindar föredrar ni att fiska i? Häls Sven Dragholm
Här skiljer vi oss lite åt i teamet. Palle gillar mest lugna vindar och fiskar bäst i bleke då detta har en lugnande effekt på hans humör.
Jag fiskar i alla vindar, bryr mig inte om yttre omständigheter utan det är mitt eget fiske som jag koncentrerar mig på. Fisken ska upp hur det än blåser.
Jeppe fiskar dit kappan blåser, en kappvändare ut i fingerspetsarna som alltid fiskar i medvind. Kanske för att undvika alltför mycket trassel.

3. Hur är det att driva en blogg? Är alla andra fiskebloggar motståndare på sjön då? /Jens Samuelsson
Att driva en blogg är mycket jobbigare än många tror då vi ägnar massor av timmar till att hitta bra bloggvinklar och redigera innehållet så det ska hålla yppersta klass. Att photoshopa och alltid tänka på vad som är bäst ur bloggsynpunkt tär ibland på stämningen i teamet men vi gör allt för att ni läsare ska få det bästa även att det ibland kostar mer än det smakar. 
Självklart är det kul med andra bloggar även om vi vet att de är bittra fiender i verkligheten, allt annat är skitsnack PUNKT

4. Jag tycker ju ni verkar vara några riktiga amatörer på fiske. Ni kan ju inte fiska, varför försöker ni ens? / Johan Sjöström
Först tycker jag det är synd att du Joppe inte vågar skriva ut ditt rätta namn. Att sprida dynga under anonymt namn är det många som vågar men nästa gång tycker jag att du ska våga fråga under ditt riktiga namn, ger självklart mer trovärdighet! Nu har du inte hållt igång din försäsongs träning och är säkert bitter över att bli petad men till helgen får du tydligen chansen att visa vad du går för och vilket proffs du är när jag lämnat min plats till förfogande. Kan bara önska dig ett riktigt stort LYCKA TILL!

5. Hur får man fisk? M v h Anders Bohlin
Oj oj oj, denna frågan börjar bli rätt uttjatad. Är väl 7-8 gången du ställer samma fråga och det verkar inte hjälpa vad vi svarar när du inte har förmågan att förvalta det vi säger i praktiken. Du ska dock få ett grundtips till, håll betet i vattnet, det brukar underlätta.

6. Hej har lite frågor om djup, temp och ljus. Har ju fiskat mycket och bara fått stora när jag är ute själv. Hur ska jag få lite större gäddor när även andra är med och kan du ge lite tips om djup, temp och ljus? //Jimmie Svensson Strukö
Att få stora gäddor som sedan photoshopas när man är själv ute är vanligare än man tror och inget du ska skämmas över Jimmie. När det gäller den perfekta formeln som du fiskar efter i frågan tror jag det är bäst att vi tar den öga mot öga då det skulle ta alldeles för stort utrymme att förklara här. Några siffror kan jag väl ändå bjuda på så håll till godo, 2.9 , 14.6 och och ljus mellan 400-700 nm.

7. Hej igen! Är ju lite av en bakåtsträvare och har alltid fiskat längst in i vikarna under hela sommaren. Brukar faktiskt få upp en fin gädda vart tionde år där inne så varför behöver man ut på grynnor senare under säsongen? Man hör ju alltid hur någon varje sommar får en stor gädda i en vik med varmt och grunt vatten. M v h Anders Bohlin Karlskrona
För att bli en riktigt framgångsrik fiskare behöver man ständigt prova nya vatten. Man kan inte fastna på t.ex lattetud 1344 hela tiden utan byta och söka gäddan just där och då beroende på temp och årstid. Att ständigt fiska i grunda vikar gör att man missar både ung och gammeltyskor som ligger utspridda lite överallt i skärgården, speciellt under sommaren. Nu undrar du säkert hur man skiljer på ung och gammeltyskor och det är ganska enkelt. Desto mer växtlighet på berget desto äldre tyska helt enkelt, enkelt att komma ihåg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar